Crowdfunding i Danmark: Se de 8 bedste platforme i 2023

Crowdfunding til private, projekter og virksomheder er blevet mere populært i de seneste år. Men hvad er crowdfunding og hvordan gør man? Læs denne artikel og lær alt hvad du skal vide om crowdfunding i Danmark.
Hvad er crowdfunding?
Crowdfunding er en måde at indsamle penge på via internettet. Det er en form for finansiering, der kan bruges af enkeltpersoner, virksomheder og organisationer til at finansiere et projekt eller en produktudvikling.
Idéen bag crowdfunding er, at mange mennesker donerer små beløb til et projekt, som de har interesse i, og at disse donationer tilsammen skaber et større beløb, der kan bruges til at finansiere projektet.
Crowdfunding kan omfatte bl.a. donationer, lån eller investeringer fra privatpersoner eller virksomheder. Det er især blevet populært for projekter, der er for nye eller innovative til, at de kan få finansiering fra traditionelle kilder.
Fremhævet platform til crowdfunding
Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage. Dette er et reklamelink.
Fordele og ulemper ved crowdfunding
Der er både fordele og ulemper ved crowdfunding og det er ikke nødvendigvis brugbart for dig. Her er de vigtigste fordele og ulemper:
Fordele:
- Crowdfunding giver iværksættere og virksomheder mulighed for at prøve nye ideer og tjenester uden at skulle investere store summer.
- Det fjerner behovet for at gå gennem traditionelle finansieringsruter, som banker og private investorer.
- Det giver virksomheder adgang til en bred vifte af investorer, herunder private investorer, der ikke ville have overvejet andre finansieringsmuligheder.
- Crowdfunding skaber et globalt marked for produkter og tjenester, hvilket øger mulighederne for at nå nye kundegrupper.
- Det giver investorer mulighed for at investere i nye ideer og produkter uden risiko for tab af store summer.
Ulemper:
- Det kan være svært at skabe interesse for crowdfunding-kampagner, hvilket kan resultere i et lavt antal investorer og dermed begrænset finansiering.
- Der er ingen garanti for, at crowdfunding-kampagner vil lykkes, og det kan betyde, at investorer mister deres investeringer.
- Crowdfunding kræver ofte, at virksomheder eller iværksættere lægger store mængder tid og energi i at skabe etablerede netværk og en stærk markedsføringsstrategi for at få folks opmærksomhed.
- Crowdfunding forudsætter, at virksomheder eller iværksættere har et stærkt online engagement og sociale medier følgere, hvilket ikke altid er let at opnå.
- Crowdfunding-kampagner kan være ret konkurrencedygtige, og det kan være svært at skille sig ud fra mængden.
Fire typer af crowdfunding
Crowdfunding er ikke kun én ting. Der findes nemlig hele fire typer af crowdfunding:
1. Donationsbaseret crowdfunding
Dette er den mest almindelige form for crowdfunding, hvor individuelle donationer udgør det største bidrag til at støtte et projekt. Donationer kan være større eller mindre og har ikke nogen specifikke gevinster.
2. Belønningsbaseret crowdfunding
Her donerer folk til et projekt i bytte for en direkte belønning fra projektet. Eksempler på belønninger inkluderer produkter, varer eller tjenester, der relaterer til projektet.
En af de mest populære platforme til denne form for crowdfunding er Kickstarter.
3. Aktiebaseret crowdfunding
Aktiebaseret crowdfunding, eller equity crowdfunding, er en form for crowdfunding, hvor folk kan købe aktier eller andele i et selskab eller projekt for at støtte det. De investerer typisk for at få et afkast, når projektet bliver succesfuldt.
En af de mest populære platforme til aktiebaseret crowdfunding er Reinvest24.
4. Lånebaseret crowdfunding
Ved lånebaseret crowdfunding (crowdlending) låner folk penge til private eller et selskab. Lånene er ofte af kort varighed, og i nogle tilfælde kan långivere få et afkast, når projektet er afsluttet.
En af de mest populære danske platforme til lånebaseret crowdfunding er Kameo.
Bedste danske crowdfunding platforme
Der findes en række forskellige crowdfunding virksomheder i Danmark. Platformene har vidt forskellige fokus og er jævnt fordelt omkring de fire typer af crowdfunding:
1. Kameo
Kameo er en dansk lånebaseret crowdfunding platform, som fokuserer på ejendomme og virksomheder.
2. The Many
The Many er en aktiebaseret crowdfunding platform, der fokuserer på ejendomme og bæredygtige projekter.
3. Coop Crowdfunding
Coop Crowdfunding er en dansk crowdfunding virksomhed med fokus på fødevarer og bæredygtighed.
4. Fundbricks
Fundbricks er en lånebaseret crowdfunding virksomhed, hvor du kan investere i lån til ejendomme.
5. Lendino
Lendino er en dansk lånebaseret crowdfunding platformPå platformen kan du investere i forskellige typer af P2P lån i Danmark.
6. Ida Crowdfunding
Ida Crowdfunding er en belønningsbaseret crowdfunding platform, hvor du kan investere i projekter relateret til teknologi og naturvidenskab.
7. Flex Funding
Flex Funding er en lånebaseret crowdfunding virksomhed, hvor du kan investere i erhvervslån.
8. Booomerang
Boomerang er en dansk rewardbaseret crowdfunding-platform.